Hírforgó, Képgaléria, Média

A Békésszentandrási duzzasztó mellé tervezett megkerülő csatornás hallépcső építésének munkálatai

A Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság az Új Széchenyi Terv Környezet és Energia Operatív Programja „Élőhelyvédelem és -helyreállítás, vonalas létesítmények természetkárosító hatásának mérséklése” elnevezésű pályázati konstrukciójába sikerrel pályázott.


Támogatást nyert a KEOP – 3.1.2/2F/09-11-2012-0016 azonosító számú projekt, melynek keretében egy 301 m hosszú megkerülő csatornás hallépcső épül a Békésszentandrási duzzasztó melletti osztószigeten.

A projekt előzménye, előkészítő szakasza

Az 1942-ben a Hármas-Körös 47,48 fkm szelvényében üzembe helyezett Békésszentandrási vízlépcső jobb oldali parti pillérébe építették meg a korabeli tervezési elveknek megfelelő hallépcsőt. Működését erősen korlátozta az, hogy a vízfolyás szerint alatta fekvő Bökényi duzzasztó üzeme 1987-ben megszűnt, ugyanis ennek következtében az alvíz átlagos szintje kb. 1 méterrel csökkent. A vízszint viszonyokban történt változás következtében az áprilistól novemberig tartó duzzasztási időszakban – a nagyobb vízhozamú időszakokat kivéve ­lehetetlenné vált a halak és vízi makrogerinctelenek átjutása a duzzasztó által megosztott alvízi víztestből a felvízi víztestbe. Az üzemi tapasztalatok azt mutatták, hogy a szerkezeti kialakítás a fényviszonyok szempontjából sem kedvező, mivel a sötét halcsatorna elriasztja a halakat.

A Hármas-Körös folyó nagyvízi medre rendkívül értékes, természetes állapotú vizes élőhely, mely a Natura 2000 hálózatba tartozik, a Körös-Maros Nemzeti Park részeként országosan védett természeti terület. Halfaunisztikai vizsgálatok kimutatták, hogy a folyó beruházással érintett szakaszán 31 fajt képviseltek a befogott és meghatározott egyedek, melyből 5 faj élvezi a hazai természetvédelem oltalmát, valamint további 7 faj az európai jelentősédű Élőhelyvédelmi Irányelv függelékeiben is megtalálható. E tény is azt mutatja, hogy természetvédelmi szempontból kiemelkedő fontosságú a Hármas-Körös hosszirányú átjárhatóságának biztosítása.

A támogatást nyert projekt előkészítő szakaszában elkészült a részletes megvalósíthatósági tanulmány, az előzetes vizsgálati dokumentáció, a vízjogi létesítési engedély és a kiviteli terv, valamint beszerzésre kerültek az engedélyek. A tervezési munkálatokhoz friss információkkal szolgáltak, az érintett szakaszon élő halállomány faji összetételéről és a fajok dominancia viszonyáról szóló vizsgálatok.

Az előkészítő szakasz 2011. február 23-tól 2013. január 31-ig tartott.

A projekt ismertetése, megvalósítási szakasza

A Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság 2012-ben támogatást nyert a pályázat megvalósítási szakaszára, az ezzel kapcsolatos Támogatási Szerződést 2013. március 13-án kötöttük meg.

Elnyert támogatás: 238.415.347 Ft

A projekt fizikai megvalósítási ideje: 2013. február 08. – 2015. február 28.

A megvalósuló projekt során egy 301 m hosszú megkerülő csatornás hallépcső épül a Békésszentandrási duzzasztó melletti osztószigeten, a hullámtérben. A hallépcső ökológiai és gazdasági vizsgálatok alapján kedvező kialakítású. Minden eleme úgy lett megtervezve, hogy a halak és más vízi élőlények megfelelő komfortérzettel használják. A hallépcsőben 3 db nagy műtárgy – egy alvízi, egy felvízi és egy átjáró műtárgy – és 9 db fix bukó épül.

A beruházás során megépülő létesítmények:

  • Földmedrű halcsatorna a megfelelő fenékesésekkel, bukókkal és pihenőtavakkal kialakítva, egyik rézsűjében stabilizált úttal, felső végében hornyos lezárással (301 m),
  • Halcsatorna megközelíthetőségét biztosító karbantartó-, fenntartó út (228 m),
  • Csatornamederben 9 db fix bukó,
  • Vízbeeresztő vasbeton műtárgy a csatorna felvízi végén (1 db),
  • Áteresz a halcsatornát keresztező forgalom biztosítására (1 db),
  • Vízikieresztő, alvízi lépcsős műtárgy (1 db).

Jelenlegi állapot:

A megkerülő csatornás hallépcső kivitelezési munkálatainak elvégzésére közbeszerzési eljárás keretében került kiválasztásra a vállalkozó. A nyertes ajánlattevő az IN SITU Hungária Kft., részükre 2013. szeptember 24-én adtuk át a munkaterületet. Ezután megtörtént a hajózsilipen való átjárást biztosító acélhíd megerősítése, majd elkezdődött a vasbeton műtárgyakhoz tartozó lakatos szerkezetek, valamint betonacél armatúrák legyártása. Beszerzésre kerültek a dúcoláshoz szükséges szádlemezek, a beépítendő terméskövek, előregyártott vasbeton elemek.

A téli és kora tavaszi – nagyobb árvízkockázatú – időszakban nem folyt kivitelezés, így az építés 2014. április hónapban földmunkákkal kezdődött. A tervezett 301 fm hosszú csatorna nyomvonalában a föld kitermelése folyamatos, már 85 %-ban elkészült. A kitermelt föld deponálása jobb oldali kezelőépület mögötti udvarban történik. Az osztószigeten ideiglenesen deponált földet az elkészült műtárgyak mögé töltik vissza a munkák előrehaladásával folyamatosan.

Az alvízi lépcsős műtárgy négy ütemben épül meg, jelenleg az első két üteme készült el. A tervezett 9 db fix bukóműtárgy részben elkészült, a rézsűburkolatok hiányoznak. A bukóműtárgyak fenékszintjét a betonba épített TA jelű terméskő elhelyezésével érdesítették. Az osztószigeten való átjáráshoz, a 300×300-as nagyméretű keretelemes műtárgy elkészült. Jelenleg a felvízi műtárgy vasszerelése, zsaluzása és betonozása folyik.

Az építési munkálatok ideje alatt haltani monitorozó mintavétel történik a Hármas-Körösön a duzzasztó alvizén és felvizén, valamint majd az elkészült halcsatornában a próbaüzem ideje alatt.

Gyula, 2014. szeptember 3.

Bak Sándor igazgató
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság