Hírforgó

Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában

Kedves ajándékot kaptam ezelőtt néhány nappal. A Flaccus Kiadó magasszintű és elegáns gondozásában megjelent második és javított kiadásában az az alapkönyv, amely nem hiányozhat egyetlen – a 3-7 éves korosztály fejlesztésével foglalkozó – óvónéni, óvóbácsi, tanítónéni és tanítóbácsi könyvespolcáról sem.


nyelvi_kommunikacios_neveles_az_ovodabanA könyv pedig nem más, mint Dankó Ervinné Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában című módszertani kézikönyve. Azt gondolom, a mindvégig élvezetes olvasmányélményt nyújtó kötet újbóli kézhezvételekor, hogy azt nyugodtan olvashatják gyakorló szülők, urambocsá’ nagyszülők is. Abban az esetben, ha van kedvük és energiájuk a családbéli legapróbbak irodalmi vagy zenei élményeinek értelmes fokozásához. Különösen tanulságosak lehetnek az óvoda és a család kapcsolatrendszerére utaló gondolatsorok.

Ha bárki hivatásszerűen űzi a kisgyermeki lelkek pallérozását, olvassa el az alábbi fülszöveget. Biztos vagyok abban, hogy erős késztetése lesz a könyv rendszeres feltérképezésére.

„Az óvodai anyanyelvi nevelés célja a gyermek nyelvhasználatának, beszédmegértésének, beszédaktivitásának fejlesztése, beszéd- és kommunikációs képességei színvonalának emelése, hogy felnőtté válva tisztelje, szeresse, ápolja magyarságának legfőbb kifejezőjét, a hazaszeretet egyik talpkövét, a magyar nyelvet.

A nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodai nevelő tevékenység kiemelt jelentőségű feladata, melynek az óvodapedagógusok csak megfelelő módszertani kulturáltságukra alapozva tudnak eleget tenni.

Könyvünk bemutatja, hogy az óvodai élet egyes tevékenységformái milyen konkrét lehetőségeket biztosítanak számunkra a beszéd- és kommunikációs fejlesztésre, az anyanyelvi nevelésre. Az óvodapedagógus-jelölteknek és a gyakorló óvodapedagógusoknak egyaránt segítséget nyújt ahhoz, hogy biztonsággal tudjanak eligazodni az anyanyelvi nevelésben alkalmazható hagyományos és megújuló módszer-kavalkádban, az alternatív programok cél- és feladatrendszerében, a szervezés és tervezés gyakran elbizonytalanító kérdéskörében, az óvoda és a család kapcsolatrendszerében, az iskolára előkészítő feladatok sokrétűségében, az óvónői beszéd szabályozóinak követelményeiben, a beszédhibák megelőzésének és javításának feladatkörében.”

Információink szerint a kötet a nagyobb könyvesboltokban, könyváruházakban országszerte megrendelhető és megvásárolható.

Köszönet a két lektornak, dr. Pereszlényi Évának és Szakács Mihályné dr.-nak a minőségi közreműködésért. további köszönet a két kiváló tollú szaktekintélynek, Katona Krisztinának és Tímárné Hunya Tündének két tanulságos fejezet megírásáért.

A kötet tipográfusa, Szabó László minden dicséretet megérdemel, hogy ilyen szép könyvet tervezett. Ezzel a magas nívóval Irma Néni is elégedett lenne.

Ez a könyv ékessége lehet valamennyi hazai pedagógiai kar könyvtárának.