Hírforgó, Képgaléria, Média

Március 15-e – ismét Déván

A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium diákjai 1999-ben ünnepelték először Március 15-ét Déván.

A Rákóczi Szövetség diákutaztatási pályázatának segítségével ebben a tanévben a 9. B és a 9. C 42 diákja osztályfőnökeik, Pécsváradi Antal és Molnárné Tóth Katalin vezetésével három napot tölthetett el Déván. A csoport 2018. március 13-án, kedden indult el. Az első napi programok szervezését megnehezítette, hogy a nagyszalontai Arany János Emlékmúzeum átalakítása még nem fejeződött be, ünnepélyes újra nyitása másnap volt. Az első állomás ezért Marosillyén Bethlen Gábor szülőháza volt, ahol Pécsváradi Antal kolléga rendkívüli történelem órát tartott, bemutatva diákjainak Erdély „aranykorát”. Dévára érve siklóval felmentünk a várba, ahonnan teljes panoráma nyílik a városra és a Maroson túli Kenyérmezőre. A több mint 300 km-es utazásban megfáradva, kora este értünk testvériskolánkba, a dévai Téglás Gábor Elméleti Líceumba. Szállásunkról és teljes ellátásunkról ők gondoskodtak nagy szeretettel. Vacsora után még sokan fociztak az iskola melletti műfüves pályán.

Másnap reggeli után a csoport kirándulni indult. Sarmizegetusa ókori romvárosának múzeuma és több mint 30 hektárnyi területen feltárt romjai életszerűen mutatják be, hogyan éltek az ókori Római Birodalom területén a városlakók. Az ókori történelemből a középkorba léptünk Őraljaboldogfalván. Az Árpád kori templom belső falának freskói egyedülálló értéket képviselnek. A templom gondnoka nagy szeretettel vezetett minket körbe, a nyelvi akadályokat is sikerült áthidalni. A következő állomás Vajdahunyad volt. Az évről évre egyre nagyobb területet bemutató múzeum a restaurálásnak köszönhetően szépül, hangulata megidézi a Hunyadi család korát. Dévára visszaérve vacsora és az elmaradhatatlan focizás zárta a napot.

Március 15-én 10 órakor Piskin kezdődtek a Hunyad megyei ünnepségek. Vendéglátóinkkal egyeztetve idén ezt a koszorúzási ünnepséget választottuk. Reggeli után bepakoltunk a buszba, elköszöntünk dévai barátainktól és elindultunk Piskire. A piski csata emlékműve egy egyszerű obeliszk, amit eredeti helyéről a katolikus templom udvarára menekítettek a helyiek sok évtizeddel ezelőtt. Az ünneplők kis csoportja nagy szeretettel fogadott minket. Diákjaink tartották a zászlókat, Winkler Gyula Európa Parlamenti képviselő ünnepi beszéde után Tóth Armand szavalata, majd Tusjak Tamara és Veszter Viktória népdaléneklése következett. Az ünnepség koszorúzással folytatódott. A helyi városi és politikai élet képviselői mellett mi is elhelyeztük koszorúnkat. Winkler Gyula kérésére közös csoportkép készült a résztvevőkről, amit képviselő úr még aznap feltett a közösségi oldalára.

A Hunyad megyei ünnepségek Déván, majd Vajdahunyadon folytatódtak, a megemlékezések szombaton fejeződtek be. Piskiről mi hazaindultunk. Brádon álltunk meg az Ásvány Múzeumnál, ahol a környék aranybányászata mellett a világ minden tájáról származó ásványokban gyönyörködhetnek a látogatók. Brádtól Szarvasig már csak egy hosszabb pihenőt tartottunk, elfogyasztottuk úti csomagjainkat. Kora este értünk haza. Fáradtan, élményekkel gazdagon.

Köszönjük a Rákóczi Szövetség támogatását, dévai testvériskolánk vendéglátását.