Hírforgó

Vidám kísértet járja be az évadot

Szeptember 21-én Noel Coward: Vidám kísértet című komédiájával – a Szerző annak idején valószínűtlen bohózatnak nevezte művét – a Sík Ferenc Kamaraszínházban nyitott évadot a Békéscsabai Jókai Színház.


Ezen alkalomból – szeptemberi nyarunk utolsó forró estjén – a Színház vezetése több nemes hagyományt is felelevenített. Így a hölgyeket már a belépéskor egy szál rózsával köszöntötte személyesen Seregi Zoltán igazgató. Sőt mi több, néhány kedves szóval üdvözölte a nagyérdeműt, majd további hagyományfelelevenítés gyanánt a Himnusz közös eléneklésére buzdított.

Ezek után kezdődhetett a nagyszerű 120 perces játék. Kiss József Jászai Mari-díjas rendező díszlettervezőként egy kellemes angol villa enteriőrjét teremtette meg. Juhász Katalin elegáns – a spiritiszta esetében játékos – jelmezeivel együtt tökéletesen a nyáresti parti közepette érezhettük magunkat.

Ezt a parádés, minden pillanatában életszagú rendezést – mint a bemutató utáni pezsgős koccintáson megtudtuk – 17 nap leforgása alatt hozta tető alá. A rendező a jeles eseményen gratulált is a Társulat egészének és Seregi Zoltánnak a remek csapatért. A történet több mint 80 esztendeje közismert. Coward sikerdarabját szerte a nagyvilágban jelenleg is legkevesebb félszáz helyen játsszák. Ami a magyar vonatkozásokat illeti, emlékezetes a Vígszínház 1971-es bemutatója. Azóta ahol a Vidám kísértetet színpadra állították, a siker végigkísérte a darabot. 2017-ben éppen Kiss József hozta Szarvasra a Vízi Színházba a Szolnoki Szigligeti társulatával. Egy ilyen intim játszó-téren, mint a Sík Ferenc Kamara színpada, minden darab átfogalmazódik, másképp hat a nézőre egy-egy testbeszéd és egy-egy poén is.

Most pedig néhány benyomásom magáról a játékról. Gulyás Attila Charles, az est folyamán kétszeres özveggyé váló író szerepében újra művészete csúcsára ért. Játékos, egyszerre elegáns, könnyed, emellett kitapintható hitelességgel hozza a férj látomásos jeleneteit, már-már a teljes őrületbe való zuhanását. Csak azt kívánhatjuk, hogy a Jókai egyedi tehetségű művésze maradjon ilyen magaslatokon az évad egészében.

Tarsoly Krisztina Elvirája – mint kerítő első feleség – üdén szellemes, urambocsá’ eredeti módon szemtelen is, magyarán tökéletes az alakítása. Liszi Melinda Ruthként, mint második feleség – később második kísértet is! – játékfelfogásában teljesen egy húron pendül Tarsoly Krisztinával. Mesterfokon robban és hisztériázik. Dráma alkatánál fogva egy bohózatban is képes tizedmásodperc alatt felgyújtani.

Fehér Tímea Madame Arcatija szenzációs! Aki látja extravagáns szerelésében végrehajtott révüléseit, nem felejti el az ehhez tartozó gyermekversikét: Duci Dóra ne ülj lóra, mert leesel a padlóra! Alkatához, vérmérsékletéhez tökéletesen illik ez a szerep. Csomós Lajos – alias Csomi – mintegy márkavédjegye a Jókai szórakoztató. vidám darabjainak. Szerethető módon kedélyes ezúttal is dr. Bradmann szerepében. Tökéletesen passzol hozzá Komáromi Anett alakítása Mrs. Bradmann szerepében. Briliáns a játéka angol úrihölgyként, picit a sznobság irányába.

Számomra a legnagyobb meglepetést ezen a bemutatón a még színihallgató Boldog Ágnes játéka jelentette Edith, a szobalány szerepében. Ebben a szerepben Kiss József rendező egy leendő nagy komédiás ígéretét hozta ki belőle. Játéka az egész esten keresztül olybá hatott, mintha legkevesebb tíz esztendeje játszana egyfolytában. Csak azt kívánhatjuk az ifjú tehetségnek előző szerepe és a mostani pompás alakítása láttán, hogy sose adja alább. Tanárainak és rendezőinek pedig azt, hogy ne engedjék elromlani.

Mindent összegezve a Jókai mesterfokon indította a 2018/2019-es kőszínházi évadát. A léc magasra tétetett.