Postaláda

Az ÁSZ elnök összefoglalója 2013-ról

Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a 2013-as évről szóló összefoglalót küldött a közelmúltban Babák Mihály országgyűlési képviselőnek.


Állami Számvevőszék

Babák Mihály úr
a Számvevőszéki és költségvetési bizottság tagja
Országgyűlés

Tisztelt Képviselő Úr!

Kérem, engedje meg, hogy az utóbbi évekhez hasonlóan idén is beszámoljak Önnek az Állami Számvevőszék munkájának legfontosabb eredményeiről.

Hazánk polgárai az évtized elején úgy döntöttek, Magyarországnak meg kell újulnia, a magyar gazdaságnak fenntartható pályára kell állnia. Az átalakítások első évei kedvezőtlen nemzetközi gazdasági környezetben zajlottak le, és így sok lemondást követeltek, de 2013-ban elkezdett beérni az utóbbi évek munkája. A gazdaság és a foglalkoztatottság az egyensúly megtartása mellett indult növekedésnek, így idén nyáron Magyarország nyolc év után kikerült az Európai Unió túlzottdeficit–eljárásának hatálya alól, és ezzel lekerült az uniós szégyenpadról.

Büszkeséggel tölt el, hogy a magyar gazdaság fenntartható pályára állításához a közpénzek és a nemzeti vagyon legfőbb őreként az Állami Számvevőszék is hozzá tudott járulni. Jelentéseink és elemzéseink 2013-ban is szakmai és objektív alapokat adtak a közpénzfelhasználás szabályszerűségének és hatékonyságának javításához, a közpénzügyi rendezettség emeléséhez.

Ellenőrzési témáink kiválasztásánál kiemelt szempont volt, hogy munkánk országgyűlési és társadalmi hasznosulása a lehető legnagyobb legyen. Kockázatértékeléssel biztosítjuk, hogy törvényi kötelezettségből adódó feladataink – többek között a 2012-es zárszámadás ellenőrzése és a 2014-es költségvetési tervezet véleményezése – mellett ellenőrzéseinket a tevékenységük vagy méretük miatt fokozott államháztartási kockázatot jelentő területekre irányítsuk. Ebből adódóan kezdték meg a számvevők a Magyar Államkincstár és az Európai Uniós Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (ELITAF) ellenőrzését.

Ellenőrzési tervünk összeállításának alapja, hogy a rendelkezésre álló erőforrásainkat a lehető leghatékonyabban használjuk fel. Ezt biztosítják témacsoportos ellenőrzéseink, amelyeket több helyen is lefolytatható programok alapján végzünk. Az idei évben tovább folytak az önkormányzatok vagyoni, pénzügyi helyzetét, belső kontrollrendszerét és a többségi tulajdonúkban levő gazdasági társaságok közfeladat-ellátását értékelő ellenőrzéseink, valamint a helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodását érintő ellenőrzéseink. Ezek az ellenőrzéseink a polgárok mindennapjaihoz legközelebbi államigazgatási szintet érintik. Ennek megfelelően több tucat, a helyi médiát elérő elektronikus sajtótájékoztatókat tartottunk, amelyek biztosították, hogy a legkisebb településeken élők is tájékoztatást kapjanak szűkebb pátriájuk működését érintő megállapításainkról.

Zárszámadási ellenőrzésünk során egyablakos adatbekéréssel intézményi ellenőrzéseket is végeztünk, így került sor többek között a Bíróságok, a Gazdasági Versenyhivatal, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, az egyes agrárkutató intézetek és génmegőrzési intézmények, illetve a Wekerle Sándor Alapkezelő ellenőrzésére is. Ezen ellenőrzéseink még folynak, a jelentések nyilvánosságra hozatala 2014 első felében várható.

Idén is törekedtünk azon stratégiai célunk elérésére is, hogy a közpénzfelhasználás eddig nem ellenőrzött területeit is lefedjük. Így került a számvevőszéki munka fókuszába a már említett nemzetiségi önkormányzatok mellett például a gazdasági kamarák és az európai uniós támogatások szempontjából kiemelt fontosságú ESZA Nonprofit Kft., illetve EUTAF működése és gazdálkodása is. Az Állami Számvevőszék törvényben rögzített feladata, hogy tapasztalataival támogassa a „jó kormányzást”. Az ellenőrzések mellett ezért elemzéseket is készítünk, melyek közül 2013-ban a Költségvetési Tanácsnak készítetteken túl kiemelkedett a monetáris politika költségvetési kockázatairól és a Gazdasági Versenyhivatal tevékenységéről szóló tanulmányunk.

Kiemelten kezeljük és küldetésünknek tekintjük a korrupció elleni fellépést, és ennek megfelelően az idén is elkészítettük a korrupciós kockázatokat felmérő Integritás felmérésünket, illetve decemberben megrendeztük a korrupcióellenes állami együttműködés éves ülését. Társadalmilag felelős intézményként az Állami Számvevőszék idén bekapcsolódott a pénzügyi kultúra fejlesztésével kapcsolatos erőfeszítésekbe: felmértük a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját, és civil, illetve állami partnereinkkel együttműködési megállapodást kötöttünk.

Miután a 2011-ben elfogadott számvevőszéki törvény véget vetett a következmények nélküli ellenőrzések időszakának, így idei munkánk ténylegesen hozzá tudott járulni a magyar közpénzügyi rendszer megújításához. Megállapításainkra intézkedések születtek, és minden ilyen intézkedés a jól irányított állam felé tett lépésnek tekinthető. Munkánk hasznosulását segíti ezen felül az is, hogy az Állami Számvevőszék nemzetközi szinten is kiemelkedő átláthatóságot biztosítva az ellenőrzési folyamat egészét követhetővé és megismerhetővé tette, ide értve a javaslataink utóéletét is.

A munkánk alapját jelentő új számvevőszéki törvény abban a tekintetben is új korszak kezdetét jelentette, hogy elfogadásával Magyarország immár teljes mértékben megfelel a számvevőszéki függetlenségre vonatkozó nemzetközi elvárásoknak. Engedje meg, hogy ehhez kapcsolódva felhívjam a figyelmét, hogy az Állami Számvevőszék 2014 első negyedévében a francia számvevőszékkel karöltve nemzetközi konferenciát rendez Budapesten a számvevőszéki függetlenségről.

Az Állami Számvevőszék 2013-ban az Alaptörvény és a számvevőszéki törvény adta keretek között azért dolgozott, hogy hozzájáruljon a jól irányított, hatékony és átlátható állam kialakításához. Biztosíthatom, hogy intézményünk 2014-ben is ezt szem előtt tartva látja el munkáját.

Budapest, 2013. december 18.

Tisztelettel:
Domokos László elnök