Hírforgó, Képgaléria, Média

Nyári tehetséggondozó tábor a Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban

Míg a legtöbb diák a tanév végén elkezdte nyári “szabadságát”, addig sokan még úgy érezték, hogy folytatják a tanulást a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium ingyenes nyári tehetséggondozó táborában.


Az előző évekhez hasonlóan általános iskolások számára június 22-26-ig tábort szerveztünk. Hétfőn délelőtt a rajz foglalkozással kezdtünk. Nem a hagyományos „rajz órai” technikákkal és munkamódszerekkel dolgoztunk, hanem kihasználva a 2X4 óra lehetőségeit, dróttal, alumínium fóliával, agyaggal és papírral. Az alkotás egyik vonala az egyén, az egyéniség kifejezése volt, a másik racionálisabb összekapcsoló elem, a kocka volt.

Először drótból megformázta mindenki a saját kezét – amivel dolgoznak, utána levették a saját arclenyomatukat, fejük formáját, – amivel irányítják életüket, például a kezüket is alkotás közben. Ezután jött a nehéz munka: anyagból szabályos kockát kellett formázni, majd ezt bontani, tagolni, csonkolni.

A második napon egy papírdobozt alakítottak ki a gyerekek. A külsejét elsősorban a külvilág felé, amilyennek látják magukat, amilyen az őket körülvevő világ. A belsejébe saját magukat, legtitkosabb, legbelsőbb dolgaikat próbálták megfogalmazni, megjeleníteni – természetesen vizuális módon.

Nem minden doboz készült el a második foglalkozás végére, de valószínűleg mire ezeket a sorokat és képeket olvassák, nézik, már teljesen elkészültek az alkotások.

Lehet, folytatása is lesz az alkotásoknak, hiszen mindenkinek sok elképzelése volt, és mindenki sok alapanyagot és különböző doboztervet vitt magával haza.

Szerdától a nyelveké volt a főszerep. Ezen a három napon angol és német nyelvi csoportokban tanulhattak a város és Békésszentandrás általános iskolás diákjai.

A németes gyerekek sok igét tanulhattak meg és játékosan rögzíthették a tanultakat Bondorné Edit néni vezetésével. Az angolos csoportokban az ismerkedős játékokon kívül a gyerekek szókincsbővítő feladatokat oldottak meg melléknevekkel és személyiséget leíró jelzőkkel. Ehhez kapcsolódóan online játékokkal játszottak, és nem utolsó sorban, popszámokat felhasználó faladatokat oldottak meg a résztvevők. Sokan nagyon jól értették a számok szövegét. Az angolos gyerekkel Bencsik Péter, Bánfi Andrásné és Janurik Viktória nyelvtanárok foglalkoztak.

A nyelvtanárok munkáját segítette az evangélikus egyház amerikai önkéntese, Beth Blackwood is, akinek a közreműködése még érdekesebbé tette a foglalkozásokat, hiszen az órák végig angolul folytak. Beth mosolygós és vidám személyisége hozzájárult ahhoz, hogy a diákok merjenek angolul megszólalni.

A hét minden délutánján a felső tagozatos kisiskolások és a vajdás színjátszók közösen szórakoztatták magukat, egymást, Salka Zsuzsanna pedagógus és Liszi Melinda színművész irányításával.

Beszédtechnikai tréninggel indították a foglalkozásokat, majd ezt követték a készség- és fantáziafejlesztő játékok. Az idei év tematikájának alapötlete a Jókai Színházban megrendezett Ádámok és Évák témaválasztásához kapcsolódott. Ahogy a nagyszínházban Arany János balladáit dramatizálták a diákok, úgy a táborozók is a magyar költészet néhány általános iskolában már megismert szerző művét formálták képi valósággá.

Az uzsonna szünetre iskolánk tanárai vetették latba gasztronómiai tudásuk javát, elszántan kutyultak limonádét a „tikkadt szöcskenyáj”-nak, kenték a szenyókat és a megunhatatlan zsíros deszkákkal tették olajozottabbá a kimerítő játék folytatását.

S ha már színház, akkor közönséget is kell verbuválni. Az utolsó délután a lelkes szülők, nagyszülők, testvérek beléptek a nyikorgó padlózatú tornaterembe, de mire végignézték a gyerekek versekből szőtt kompilációját, valami kis lángocskával a szívükben, Thália templomából léphettek ki. Mert művészkedni lehet bárhol, bármikor, bárkinek. Játszani pedig, korra, nemre, halmazállapotra való tekintet nélkül, jó!

Szuhaj György, rajz
Janurik Viktória, angol
Dr.Bondorné Kondor Edit, német
Salka Zsuzsanna, színjátszó foglalkozások vezetői