Postaláda

Útproblémák Szarvason

A Magyar Közút Zrt. válaszolt levélben a közelmúltban felvetett, Szarvas város úthálózatával kapcsolatos problémákra.


Magyar Közút Zrt. Békés Megyei Igazgatóság 

Szarvas Város Önkormányzata

Tárgy: Szarvas város közlekedési problémái

Tisztelt Polgármester Úr!

Az elmúlt időszak közlekedési problémáiról szóló megkereséseik alapján a következőkben foglaljuk össze az ebben jelzett okokat, valamint az általunk tett intézkedéseket.

1. 2014. november 4.-i levelükben kérték a városon áthaladó 7,5 t feletti súlyú járművek 30 km/h sebességre korlátozó táblák kihelyezését a helységnévjelző táblák közelébe.

Támogatva a felvetést azzal a változtatással valósítottuk meg ezt, hogy igazodva a megye többi részén már érvényben lévő ilyen korlátozáshoz, csak a 12 t összsúly feletti járművekre vonatkoztattuk ezt.

Fontos megjegyezni, hogy a 30 km/h sebességkorlátozó táblák a helységnévjelző táblák alá, ezek oszlopára lettek felhelyezve, így a hatályuk a teljes településre vonatkozik.

Azért, hogy az ebből következő elv egységes legyen, a városba befutó többi közúton is ilyen módon lettek kihelyezve a 30 km/h sebességkorlátozó táblák.

Az így szabályozott átkelési szakasz ezek után Békésszentandráson és Kondoroson is bevezetésre került, így tehát a 44. sz. I. r. főút mindenütt, ahol még településen halad át, ilyen korlátozással van ellátva.

2. 2014. november 11-én kelt levelükben a 44. sz. I. r. főút Arborétumi úttal, valamint a 443. sz. II. r. főúttal alkotott csomópontjának körforgalmúvá alakítását szorgalmazzák. Egyben tájékoztatást kérnek a 44. sz. I. r. főút városi szakaszán nyomógombos gyalogátkelő lámpák kiépítéséről. Ezen kérelmüket 2014. november 18-án a Magyar Közút NZRt. vezérigazgatójának, Völgyesi Zsoltnak is megküldik.

A Békés Megyei Igazgatóság a BEK-1676/2 ikt. számú levelében válaszolt a felvetett problémára. (Másolatban mellékelve)

3. 2014. december 9-én újabb levél érkezett az Önkormányzattól, melyben azt a problémát vetik fel, hogy a Magyar Közút NZRt. Csongrád Megyei Igazgatósága súlykorlátozó táblákat helyezett ki az Orosháza-Szentes közötti útra, s ebből adódóan azt a veszélyt érzi a város, hogy az ezen bonyolódó eddigi nehézgépjármű forgalom Orosháza – Nagyszénás – Szarvas, valamint Szentes – Szarvas útvonalra terelődik.

Ezek miatt kérik, hogy ennek a két útnak a Szarvashoz kapcsolódó szakaszán tiltsuk meg a 7,5 t feletti össztömegű járművek közlekedését.

Bár jogszabály írja elő, hogy a nehézgépjárművek, – kivéve célforgalom esetén – csak főutakon közlekedhetnek, tehát ezek kihelyezett táblák hiányában is törvényszegően közlekednek. Személyesen egyeztetve Polgármester úrral az a kompromisszum született, hogy csak a 4404. j. út Nagyszénás – Szarvas közötti szakasza kerül lekorlátozásra. Mivel a kérés, illetve intézkedés épp a tavalyi és az idei év fordulójára esett, az ez évi lehetőségeink megismerése miatt a megvalósítás 2015. áprilisára csúszott át.

4. 2015. március 19-én szintén megkeresés érkezett, az Érparti Szőlők városrészen átvezető 443. sz. II. r. főút sebességkorlátozásával kapcsolatban.

Az előzetes megkeresés után jobban megvizsgálva a körülményeket az a megállapítás született, hogy itt nem célszerű alkalmazni a 30 km/h sebességkorlátozást úgy, mint Szarvas főutcáján. Ezt válaszlevelünkben részletesen kifejtettük (A BEK-454/2/2015. levél mellékelve.)

A fenti konkrét megkeresésekben felvetett problémákat igyekeztünk személyes megbeszéléseken is tisztázni. E célból 2015. évben már két alkalommal, február 5-én és március 2-án kerestük meg Polgármester urat és az illetékes munkatársát. E megbeszéléseken az előzőeken túlmentően szó volt még a 44. sz. I r. főút átkelési szakaszán lévő jelzőlámpás csomópontok felálló szakaszán lévő kőburkolatok állapotáról. Ezek kijavítását a téli útüzem megszüntetése után március-április hónapra ígértük.

Jelenleg a szükséges anyagok beszerzésének engedélyeztetése folyik.

Ugyancsak szó volt a 44. sz. 1.r. főút megyehatár-Szarvas közötti szakaszáról. Ezt 2014. őszén lokális, nagyfelületű javítással a legkritikusabb helyeken kijavítottuk, de egyrészt a megmaradt, másrészt az újonnan keletkezett legkritikusabb deformációkat még 2015. I. félévében igyekszünk megszüntetni.

Az elmúlt időszakban megoldottuk a régen problémás Szabadság út – Dr. Melich János u. gyalogátkelő burkolatának stabil helyreállítását, javítottunk a Kazinczy u. – Erkel tér környéki útpadkáján.

Évek óta szerepel az általunk tett javaslati listákon a 4401. j. Szentesi út valamint a 4404. j. Orosházi út városon átvezető, illetve ahhoz kapcsolódó szakaszainak felújítása.

Ezek végső, tényleges kivitelezésre való kiválasztása viszont már nem a Magyar Közút NZRt hatáskörébe tartozik.

Mint ahogy a sajtóban is megjelent, ugyan ilyen elvek szerint kiválasztott a ,,Nyomvályúk és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó, a közlekedésbiztonságot, fenntarthatóságot és térségi elérhetőséget javító” program folytatásaként a 44. sz. I. r. főút Szarvas és Kondoros közötti két szakasza, összesen mintegy 14 km hosszon.

Ennek előkészületei folynak, biztos indításról akkor lehet beszélni, ha a kivitelezési szerződések megkötésre kerülnek. Erről jelenleg semmilyen információval nem rendelkezünk.

Sajnos a Főiskola környéki gyalogátkelőhely előtti csúszásgátló burkolat az alatta lévő burkolat hibájából adódóan folyamatosan romlik. A kivitelező garancián kívül is javította már, de ebből az okból kifolyólag jelen állapotában tovább nem javítható.

Tisztelt Polgármester úr!

Úgy gondolom, hogy az itt tárgyalt problémák felvetése és kezelése mindkét fél részéről korrekt. Azon vagyunk, hogy lehetőségeinkhez képest megoldjunk minden olyat, melyeket Önök felvetnek, s természetesen ettől függetlenül is, amit a mindennapi üzemeltetési és fenntartási tevékenységünk során tudunk.

Békéscsaba, 2015. április 8.

Üdvözlettel:
Virág Mihály
megyei igazgató