Felhívások, Közlöny

Mottó: „Első az egészség! És az egészségügy?”

A szarvasi szülőotthon 1996. decemberi megszűnését követően pályázati pénzből (50 millió Ft) az épületet átépítették, tetőterét kibővítették és „ápolási otthonként” működött tovább.


Az átalakulási folyamat igazodott az Európában tapasztalható demográfiai trendhez: egyre kevesebb szülés – egyre több idős. 1998. januárjában került átadásra a 25 ágyas ápolási intézet, az akkori önkormányzati egészségügyi intézmény (EGYI) keretein belül. Mint minden kezdet, ez az ellátási forma is nehezen indult: tapasztalatok hiánya, kevés szakember, rossz OEP finanszírozás, az intézet gyenge komfort fokozata (klíma, modern, a felfekvéseket megelőző ágyak és matracok, biztonságos bútorzat, hordozható telefonkészülékek, stb. hiánya). A fent említett okok, illetve a nem megfelelő ágykihasználtság (még nem nagyon ismerték a városban az intézetet) évről évre mélyítették a veszteséges működést. Megoldásként többször felmerült az ápolási intézet szociális szférába való sorolása (természetesen egy szociális intézmény nem lehet olyan soha, mint egy egészségügyi intézet), illetve az intézet átadása a megyei központi kórháznak (semmi sem garantálta volna, hogy a békéscsabai vagy a gyulai kórház Szarvason működteti továbbra is a 25 ágyat). Kb. 7 évnyi EGYI-s működtetés után a veszteséges, de a város és a családok számára egyre fontosabbá váló intézmény az önkormányzatunk döntése alapján a Szarvasi Szakorvosi Kft. működtetésébe került 2005. novemberében. Azóta és jelenleg is 100%-os ágykihasználtsággal működünk. A betegek kényelmét szolgáló fejlesztések valósultak meg az emelt szintű kórtermek kialakításával: légkondicionálás, televízió, telefon, hűtőszekrény, stb. Elektromotoros betegágyak, a legmodernebb antidecubitus matracok, nyomáscsökkentő eszközök, korszerű matracvédők kerültek beszerzésre. A fürdőszobák és a tálaló konyha fel lett újítva, nagyüzemi mosogatógép került beszerzésre. Az élelmiszer biztonságot a HACCP rendszer szavatolja.

Természetesen a tárgyi feltételek mellett a szakmai feltételek is folyamatosan javultak: mesterszakos diplomás ápoló vezeti az osztályt, aki napi konzíliárusi segítséget kap a Szakorvosi Kft. belgyógyász és sebész szakorvosától. Az ápolói létszám teljes, új munkaerő felvételt csak a nyugdíjba vonulás miatti esetleges üresedés alkalmával tudunk meghirdetni. Az ápolási intézet eseti szakmai támogatást kap a rendelő intézet összes szakorvosától, rendelési időn kívül pedig az épületen belül működő háziorvosi ügyeleti szolgálat áll az ápoltak rendelkezésére. A Szakorvosi Kft. saját gépkocsival szállítja a betegeket, nem kell betegszállítóra várakozni. A gyógyíthatatlan, aktív kórházi ellátásból kikerült daganatos betegek megfelelő ápolása, fájdalomcsillapítása, pszichés támogatása érdekében az ápolási intézetben dolgozók hospice és palliatív gyógyításban való jártasságot szereztek a megfelelő továbbképzéseken, tanfolyamokon, melyek elvégzése után sikeres vizsgát tettek. A Szakorvosi Kft. taggyűlési határozatában kérte az egészségbiztosítótól 10 hospice ágy finanszírozását. Az engedélyezési folyamat már 1,5 éve tart, bármely pillanatban megkaphatjuk a működési engedélyt. Minden szakmai támogatást, tanúsítványt beszereztünk. Az átstrukturálást követően az ápolási intézetben 15 ápolási ágy és 10 hospice ágy lesz az OEP által finanszírozva, így összesen 25 „biztosított” ágy áll rendelkezésre. A hospice ágyak finanszírozása magasabb a kiemelt követelmény rendszer miatt. Még plusz 5 magánfinanszírozott betegággyal elérjük a 30 ágyas üzemgazdasági méretet (a szakmai tevékenység mellett ugyanolyan fontos a megfelelő finanszírozási háttér is).

Mivel szenvedő, beteg családtagokról van szó a hozzátartozók az átlagnál érzékenyebben reagálnak az ápolási körülményekre. Az ott dolgozók nap mint nap látják a nagyfokú emberi szenvedést és kiszolgáltatottságot. Nagyon kemény, embert próbáló feladat a szakemberek részéről megfelelni az ápoltak kéréseinek (sok a demens beteg), a hozzátartozók elvárásainak (lehetőleg mindent és azonnal), a saját családjuknak (ne vigyék haza a szenvedést) és önmaguknak (ne „égjenek ki”). 

A Szarvasi Ápolási Intézetért Alapítványt elégedett betegeink és családtagjaik hozták létre 2007-ben. Azóta is sok ápoltunk, illetve hozzátartozójuk fejezi ki háláját, megelégedettségüket az alapítvány támogatásával. Az alapítvány kuratóriuma a garancia arra, hogy a befolyt támogatás az ápolási feltételek további javítását szolgáltja helyben és akkor, amikor a legnagyobb szükség van rá.

Mint említettem a bevezetőben 1996-ban egy intézménnyel kevesebb lett a város, 9 évre rá 2005-ben egy átmeneti időszak után a Szakorvosi Kft. működtetésében egy új, folyamatosan fejlődő, a kor követelményeinek megfelelő krónikus fekvőbeteg ellátást nyújtó ápolási (hospice) intézet jött létre. Nagy szívfájdalmunk az állami tulajdonú épület hanyatlása. Az önkormányzattal, az állami vagyonkezelővel közösen igyekszünk megoldást (pályázati forrást) találni, eddig sikertelenül.

Ápolási Intézet Szarvas, Vasút u. 46-48.

  • Ápolási igazgató: Balázs Anikó MSC diplomás ápoló
  • Telefonszám: 66/210-203, mobil: 20/543-04-07
  • Beteglátogatási idő: naponta 10-18 óra között

Tisztelettel köszönöm az alapítványi befizetéseket, az 1%-os adó felajánlásokat.

Dr. Kozma Lewellyn Marius György
Szarvasi Szakorvosi Kft. ügyvezető
Ápolási Intézetért Alapítvány kuratóriumi elnök

Az ügyvezető elérhetőségei: