Hírforgó, Képgaléria, Média

Bortúra Badacsonyban

Szarvas Város Baráti Körének lelkes amatőr borkóstolói az idén is ellátogattak a már hagyományos szüreti bortúrára, immár hatodik alkalommal. Az idén a Balaton-felvidék volt az úti cél, pontosabban Badacsonytomajban a Varga pincészet.

A nagy távolság miatt szeptember utolsó hétvégéjén az idén 2 napos túra kerekedett. Már itt, az Erzsébet-ligetnél a város határát jelző táblánál előkerültek az úti csomagok. Igazi népvándorlás kezdődött a buszon, mindenki a legjobbat hozta otthonról (pogácsa, süti…). A dicséreteket pedig mindenki bezsebelhette a maga módján. Az úton természetesen ismét volt a már hagyományos 13+1 kérdéses játék, amelyet Bődi János és Marika állítottak össze a Balaton-felvidékről, Szigligetről, a Varga pincészet borairól és a Balaton fővárosáról: Balatonfüredről. Az értékes nyeremények mind gazdára találtak. A “Budapesti Baráti Körösök” Szigligeten találkoztak velünk.

A Balaton-felvidék kis ékszerdoboza Szigliget: a picike rendezett portáival, mind gondos kezek nyomán vendégcsalogató, marasztaló, visszaváró. A szigligeti vártól remek panoráma nyílt a Balatonra. Láthattuk a szüreti felvonulást, ahol a vendégeket „lopóból” kínálták, de az Esterházy pincészet Ürmös borát is kóstolhattuk, melyet 1 évig érlelnek különböző gyógynövények hozzáadásával.

Mindezek után Badacsonytomajban a megfáradt túrázók a Varga pincészetet tekinthették meg.

A borászat monumentális méretei mindenkit lenyűgöztek, ennél jobban már csak a borokkal tudtak minket levenni a lábunkról. A borfeldolgozás közepébe csöppentünk, hiszen a konténeres teherautók – az ottjártunkkor is – jöttek-mentek, a garatban pedig röpke 2 perc alatt tűnt el a frissen szüretelt szőlő. Ekkora tartályok nincsenek, pedig voltak! 1000 hektárról szüretelt szőlőnek bizony nagy tartályok kellenek! Ennél nagyobb meglepetést már csak a pince méretei és a több 100 hektós boroshordója okozta. Ez a hordó nyerné az ország legnagyobb és legszebb faragott hordója címet! A palackozó üzem teljesítménye sem mindennapi, mert óránként úgy: 12000 (!) palackot képes megtölteni. A borosüvegeket az Orosházi üveggyár nem győzi szállítani, német exportra szorulnak. A borosüvegek dugója is egy külön tudományág, ma a trend már a csavaros üvegek felé halad. Nincs idő kinyitni! Ma minden kell és gyorsan, lehetőleg azonnal! Pedig egy palack bor dugója is árulkodik a gazdájáról. A parafa dugó távozása – a boros ember fülének – pedig igazi muzsika.

A vacsora a boroshordók között, a pincében a hosszú faasztalok körül volt. Pincepörkölt káposztasalátával, a desszert pedig túrós és meggyes rétes volt. Vacsora közben iránymutatást kaptunk a borsor kóstolásáról, erről a nemes szakmáról. A borsor kóstolóra Bődi Jánosék vendégei voltunk, melyet nagyon köszönünk. Mindenki talált szája ízének megfelelőt. Vendéglátóinknak nótázással köszöntük a kedvességet. A vacsora után a szállásra jutás olyan hosszú volt, a távolság úgy csabacsűdinek tűnt gyalogszerrel. Pedig az esti egészségügyi séta mindig hasznos! Az este beszélgetéssel és nótázással telt. A bor megtette jótékony hatását.

Másnap reggeli után Balatonfüred felé indultunk. Mindenkinek van kedvenc kisvárosa – nekem Füred. A barátnőm révén ma már úgy ismerem, mint a tenyeremet. Nyáron kerékpáron bejártam, télen már hóban is sétáltunk át Tihanyba és kecskekörmöt is gyűjtöttem már. A buszon egy kis idegenvezetéssel próbáltam bemutatni Füredet, igazából mit érdemes megnézni ebből a kisvárosból néhány óra alatt. Kulturális helyek: Jókai és a Vaszary-villa, a városi múzeum. A csalogató cukrászdák és kiülős vendéglátó helyek.

A kellemes őszi napsütés D-vitamin termelő hatását élveztük a türkizkék Balaton parton az elmaradhatatlan bütykös hattyúkkal és a vadkacsákkal. Láttam, hogy többen megérintették a kikötőben a Kárász és a Halász cipőjét, -a legenda szerint- aki egyszer Füreden volt, az biztosan szeretne még visszatérni. Bujtor István szobra a múlt nyár óta köszönt bennünket. A Bujtor filmek nagy része is a Füredi kikötőben játszódott. A sétányon az idén júliusban nyílt Bodorka akváriumaiban megtekinthetők a balatoni halfajok is. Jövőre, ha erre jár valaki, a már felújított sétányon teheti meg.

Délután buszra szállva még előkerültek a hazai vendégváró madárlátta csomagok is. A visszafelé úton már hagyományos nótázás volt. Szerintem mindenki kellemes szájízzel tért haza. Jövőre a Hajós-Bajai Koch Borászat lesz a túra célja, Ők kapták az idén az év borászata címet. Bortúrázók, borra fel!