Hirdetmények, Közlöny

Lakossági tájékoztató

A közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló helyi rendelethez.


Tájékoztatjuk a Tisztelt Szarvasi Lakosokat, hogy Szarvas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2015. novemberi ülésén alkotta meg a közösségi együttélés alapvető szabályairól és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 20/2015. (XI. 20.) számú rendeletét mely 2015. december 1-től lép hatályba.

A rendelet és az alább hivatkozott egyéb helyi rendeletek teljes terjedelmükben megtalálhatóak a www.szarvas.hu oldalon az önkormányzati jogtár menüpont alatt.

Az alábbiakban a rendelet pontosabb értelmezhetősége érdekében megpróbáltuk összefoglalni azon élethelyzeteket, melyeket a rendelet szabályozni próbál és felvázolunk olyan eseteket is amely más jogszabály hatálya (és esetleg más szerv hatásköre) alá tartozik.

Plakátkihelyezés szabályainak megsértése: a rendelet 4-5.§-ai tartalmazzák.

Közterület igénybevétele: más helyi rendeletek (a közterület rendeltetésétől eltérő használatáról szóló, a környezetvédelmi rendelet és a helyi építési szabályzatról szóló rendelet) valamint központi jogszabály (312/2012. Korm. rend az építésügyi hatósági eljárásokról) szabályozzák.

Bejáró építés közterületen: más helyi rendelet (a közterület rendeltetésétől eltérő használatáról szóló) valamint központi jogszabály (312/2012. Korm. rend) szabályozza.

Árok karbantartás, lefedés, fűnyírásra kötelezés: a rendelet 10.§-a alapján az elmulasztásuk szabályszegés.

Közterületen lévő növényzet (fák) csonkítása, pusztítása: a rendelet 6.§-a szerinti szabályszegés, súlyosabb esetben magasabb szintű jogszabály (Btk. –környezet-, vagy természetkárosítás alkalmazandó).

Parkolás tiltott helyen: magasabb szintű jogszabályok szankcionálják (KRESZ, Szabs.tv. és itt a közterület felügyelőnek is adnak ezek a jogszabályok hatáskört).

Hóeltakarítás, síkosság elleni védekezés elmulasztása: a rendelet 10.§ -a szerint szabályszegések. 

Csapadékvíz elvezetésről való gondoskodás elmulasztása: a rendelet 10 – 11.§-ai szerinti szabályszegések.

Szemetelés közterületen: a rendelet 11.§ és 21.§-ai szerint szabályszegések, valamint súlyosabb eseteit magasabb szinten a Szabs.tv. szankcionálja (köztisztasági szabálysértés – ez utóbbi esetben is van hatásköre a közterület-felügyelőnek).

Parkban való viselkedési szabályok: a rendelet 6-9.§-ai szabályozzák, valamint súlyosabb esetben magasabb szinten a Szabs.tv, és a Btk. (rongálás, garázdaság tényállásai) 

Kutyasétáltatás (ürülék): a rendelet 21-22. §-ai szabályozzák, súlyosabb esetben magasabb szinten a Szabs.tv (a már említett köztisztasági szabálysértés tényállása szerint).

Játszótéri játékok nem rendeltetésszerű használata és a játszótér-használati szabályok megsértése: a rendelet 7.§-a szerinti szabályszegés, valamint súlyosabb esetben magasabb szinten a Szabs.tv, és a Btk. (rongálás, garázdaság tényállásai) szankcionálja.

Udvari parkolók nyitva tartása: a gépjármű várakozóhelyek építéséről és megváltásáról szóló helyi rendelet szabályainak be nem tartása természetes személyek esetében kétszázezer forintig, jogi személyek esetében ötszázezer forintig terjedő közigazgatási bírsággal sújtható. Az eljáró hatóság a jegyző (a hatósági osztály által). Az eljárás a közterület felügyelő jelzése, lakossági bejelentés, vagy a hatósági osztály ügyintézőjének észlelése (pl. szemle) útján indulhat.

Állattartási panaszok, trágya, kerítés, lótartás:

  • Központi jogszabályok alapján a jegyző (a hatósági osztály által) jár el és bírságol.
  • Központi jogszabályban nem szabályozott esetekben a rendelet alapján szintén a jegyző (a testület által delegált hatáskörben) jár el úgyszintén a hatósági osztály által.

Az eljárások a közterület felügyelő jelzése, lakossági bejelentés, vagy a hatósági osztály ügyintézőjének észlelése (pl. szemle) útján indulhatnak.

Szomszédviták (fal, udvar, fa, kerítés):

  1. Elsősorban birtokvédelmi ügyek melyek a jegyző előtt zajlanak központi jogszabály alapján, vagy bíróságra tartoznak (a Ptk. úgy rendelkezik, hogy ha 1 éven túli a panasz, vagy ha jogkérdés merül fel a jegyző nem járhat el). Az eljárás csak kérelemre indulhat el, hivatalbóli megindításnak nincs helye.
  2. Építéshatósági ügyek is lehetnek pl. életveszélyes építmény falazat esetében 20 napos felszólítás, majd ennek nem teljesítése esetén áttétel az illetékes (építés-felügyeleti) szervhez. Ami a kerítés kérdéskörét illeti az az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet előírásai szerint létesíthető, ugyanakkor nem kötelezhető senki kerítés létesítésére. Kivételes esetben a helyi építési szabályzat a fentieken túl előírhatja kerítés létesítését de akkor az építés – felügyeleti szerv adja ki az erre irányuló kötelezést.
  3. Környezetvédelmi ügy is lehet (gazos udvar, parlagfű) jegyzői hatáskörben kötelezéssel, ennek nem teljesítése esetén közérdekű védekezés elrendelése és annak megküldése az illetékes állategészségügyi szerv részére aki ez utóbbi eljárást lefolytatja és bírságol.

Csendháborítás: szabálysértési tényállás, az általános szabálysértési hatóság a járási hivatal (és a közterület-felügyelő is kiszabhat helyszíni bírságot).

A jegyző rendezvénytartási engedélyezési és a zajvédelemi hatósági hatáskörei nem ebbe az esetkörbe tartoznak. A zenés-táncos rendezvények csak akkor engedélykötelesek ha résztvevők száma várhatóan meghaladja beltérben a 300 főt, míg szabadtéren az 1.000 főt; zajvédelem esetében pedig megadott szakágazati besorolások szerinti tevékenységek (pl. kereskedelem, szállásszolgáltatás stb.) esetében járhat el a jegyző.

Szarvas, 2015. november 27.

Tisztelettel:
Dr. Melis János s.k.
jegyző