Felhívások, Közlöny, Sziréna

Továbbra is előfordulhatnak visszaélések a termékbemutatókon

Az elkövetési módszerek az utóbbi időben finomodtak, de a csalók célja továbbra is az, hogy a fogyasztók megtévesztése útján a termék értékesítésével gazdagodjanak.


A média rendszeresen hangsúlyozza az egészségügyi szűrővizsgálatok fontosságát, mint az egészségmegőrzés,  betegségmegelőzés és a betegségek időben történő észlelésének egyik legjobb módját. Mindez természetesen akkor igaz, ha azt felkészült, szakképzett és engedélyekkel rendelkező egészségügyi dolgozók végzik. A „szűrővizsgálatokban rejlő lehetőségeket” azonban a csalók is felismerték és újabb trükkökkel próbálják megtéveszteni a gyanútlan időseket.

Az elkövetési módszer jellemzően a következő:

– Személyre szóló meghívó, vagy telefonos megkeresés útján elhívják a kiszemelt, általában idős embereket „egészségügyi szűrővizsgálatra”, „egészségnapra” vagy „ingyenes állapotfelmérésre”.

Az érdeklődőket a helyszínen egy figyelmes asszisztens kérdezi ki az egészségügyi állapotukról, gyógyszerszedési szokásaikról.

– A szűrővizsgálat helyszíne legtöbbször úgy kerül kialakításra – orvosi köpeny a fogason, fecskendők, vesetál a vizsgáló helyiségben –, hogy a gyanútlan érdeklődő elhiggye, a legjobb egészségügyi ellátásban fog részesülni.

Hitelesnek látszó vizsgálatokat végeznek – szívstressz mérés és/vagy véroxigén mérés – míg ezeket „kiértékelik” a résztvevőket beszélgetésre, előadásra hívják, ahol felhívják figyelmüket pl.: az összetapadt vörösvértestek következményeire (trombózis, infarktus, agyvérzés), a stressz okozta betegségekre, vagy statisztikákat közölnek a fenti betegségek gyakoriságáról.

Megérkezik a vizsgálat eredménye, amely természetesen sokkoló! A „szakember” pedig a közeli halált vizionálja a hallgatóság felé.

Az előadó azonban minden érdeklődő bajára tud megoldást. Hiszen létezik például a „lágy lézer, amelyet kilencszázezer forint (900.000,-Ft) helyett akár négyszázötvenezer forintért (450.000,-Ft) is megkaphat”.

– A bemutató helyszínén történő árusítás már nem jellemző. Általában az asszisztens tájékoztatja a jelenlévőket, hogy hol lehet korlátozott darabszámban hozzájutni a termékhez. Rendszerint a bemutató helyszínétől nem messze található kis „wellness termékeket forgalmazó üzletben” vásárolható meg, esetleg az interneten, vagy telefonon is megrendelhető. Ha nincs ennyi készpénze az idős embernek (miért is lenne, hiszen szűrővizsgálatra érkezett), akkor szívesen elkísérik a bankig, ahol a pénzt felveheti, vagy hitelszerződést kötnek a gyanútlan áldozattal.

A megtévesztett vásárló abban a hitben távozik a szűrővizsgálatról, hogy élete legjobb üzletét kötötte meg. Csak később szembesül azzal – orvosától, illetve már korábban megtévesztett ismerősétől – hogy a terméket túlárazottan vásárolta (interneten 60.000,- Ft, de ő 450.000,- Ft-ot fizetett), illetve arról, hogy az feltehetőleg semmilyen orvosilag igazolható gyógyhatással nem rendelkezik.

Mit tegyen, hogy ne váljon a csalók áldozatává:

– Gyanakodjon, ha ismeretlenek ingyenes szűrővizsgálatra hívják telefonon, személyesen, vagy szórólap útján (honnan tudták a telefonszámát, miért önt keresték meg?)!

– Kérjen tanácsot háziorvosától, vagy az önkormányzattól, hogy tudnak-e ilyen szűrővizsgálatról!

– Gondolja végig hány alkalommal ment el olyan szűrővizsgálatra, melyet hivatalosan az egészségügyi intézmények szerveztek. Ha azokra sem ment el, pedig arról a helyi sajtóból (újság, városi televízió) értesült, akkor miért menne el olyan vizsgálatra, amiről semmit sem tud.

– Ne ossza meg semmilyen egészségügyi adatát ismeretlenekkel! Ha szűrővizsgálat, akkor az eredményei alapján meg fogják tudni mondani, milyen állapotban van.

– A bal oldali képen ön szerint egy orvos látható? Mi nem tudjuk. Mi csak egy sztetoszkópot látunk. Szóval ne higgyen a látszatnak! A fotón látható fehér köpenyes ember nem biztos, hogy orvos, bárki lehet!

– Ne döntsön elhamarkodottan! Ha az eladni kívánt áru valóban olyan jó, és önnek szüksége van rá, akkor később is megvásárolható. Ez idő alatt utánanézhet az adott terméknek, megkérheti ismerősét, rokonát keressen rá az interneten annak árára és a termékről írt véleményekre.

– Ne hagyja magát siettetni! Kihagyhatatlan ajánlat ezeken a rendezvényeken nincs!

– Gondolkodjon, bármilyen más élethelyzetben elköltene 450 ezer forintot ismeretlenek által kínált, ismeretlen termékre?

– Olvassa el a szerződést! Ne írjon alá bármit, amit ön elé tesznek! Kérjen időt a szerződés értelmezésére! Kérdezzen bátran az eladótól, ilyenkor még megteheti! A szerződés megkötésekor ne maradjon egyedül az értékesítővel, legyen önnel egy rokon vagy barát!
– Szintén gyanakodjon, ha a szerződésben külön kikötik, hogy elállási joga nincs a vásárlónak, azonban erről az eladó korábban szóban nem tájékoztatta önt.

A fogyasztót megillető elállási jog: Az elállási jog azt jelenti, hogy az üzlethelyiségen kívül (pl.: lakáson, utcán, szállodában, vendéglőben stb.) vagy az interneten (távollevők között) megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphet és a termék visszaküldése esetén követelheti a kereskedőtől a kifizetett összeg visszatérítését.

Figyelem! Az indokolás nélküli elállási jog nem illeti meg azt a vásárlót, aki üzletben, boltban vásárolt. Amennyiben becsapták, megkárosították forduljon a hatóságokhoz!

Forrás: http://bunmegelozes.eu/pdf/hirlevelek/lak17apr.pdf